Milníky ve vývoji dětí
Novorozenec a starší
- Sleduje podněty pohledem
- Dívá se za pohyblivými předměty
- Rozeznává hlasy různých osob
- Otáčí se za zvuky
- Zkoumá ručky, nožky, ústa
- Usmívá se a směje
- Dokáže si sednout bez opory
- Využívá zvuků k vyjádření emocí
Navrhované podněty
- Mobilní hračky - podporují zaostřování očí, stimulace zvuku
- Jasné barvy, knihy nebo měkké hračky s výraznými vzory
- Mazlící hračky - stimulace doteku, pocit bezpečnosti
- Chrastítka - uvědomění zvuků
- Zrcátka (nerozbitná) - podporují dítě, aby zdvihalo hlavu a zkoumalo sebe sama
6 měsíců a starší
- Dokáže se plazit, stát nebo chodit s oporou
- Lepší uchopování - použití palce a ukazováčku k sebrání předmětu
- Dokáže si sednout, kutálet se a tleskat ručkama
- Poznává princip příčiny a důsledku
- Přizpůsobuje se rytmu pohybu těla
- Rádo zdvihá, otevírá, mačká, tahá a hází kolem sebe drobné předměty
- Rádo povídá a čeká na reakci
- Plácá do různých povrchů, třese předměty, aby vydávaly hluk
- Daří se mu stavět věci na sebe
Navrhované podněty
- Tlačení a tahání hraček / autíček - rozvoj malých a velkých svalů
- Stavěcí hračky - vizuální stimulace, koordinace drobných svalů
- Bubínky
- Míče - dotekové podněty - uchopování, házení
- Látkové knihy
- Hračky a podložky s kapsami nebo přihrádkami pro schovávání
12 měsíců a starší
- Zlepšuje se jemná motorika
- Vnímá pokyny a řídí se jimi
- Schopno řidit a rozeznávat různé velikosti, barvy a tvary
- Majetnické - není zvyklé mít něco dohromady
- Dokáže se ohnout v pase pro zdvihání předmětů
Navrhované podněty
- Stavěcí kostky a hračky - koordinace očí a rukou
- Hračky plyšové - vytváření vztahů a emocí
- Tvary pro třídění - vizuální a hmatová stimulace
- Jednoduché skládačky - vytváření obratnosti prstů a koordinace očí a rukou
- Hračky s knoflíky, páčkami a víčky
24 měsíce a starší
- Běhá plnou rchlostí
- Lepší jemná motorika - dokáže nakreslit obrázek
- Přisvojilo si kolem tříset slov, začíná mluvit ve spojeních / větách
- Začíná si hrát s dětmi, ale stále je velmi majetnické
- Napodobuje dospělé
- Rozebírá a zase skládá věci
- Rádo provádí opakované činnosti
Navrhované podněty
- Telefony, nářadí, počítačové hračky - napodobování dospělých, hraní rolí
- Soupravy s pokličkou - příčina a důsledek a rozvoj drobných svalů
- Panenky / soupravy s panenkami - komunikace
- Kreslící potřeby - stimulace kreativity a představivosti
- Hračky pomáhající vytvářet dojem prostorovosti, například kostky
- Knihy - obohacují slovní zásobu, vedou k udržování pozornosti